sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Kassától a Gömör–Tornai-karsztig

A Kassai Vasmű iparvasúti mozdonyai mellett egy remek fővonal motorvonatai és tehervonati dízelmozdonyai mutatkoznak be nagyon szép, nyári képeken.

810 453-1 Sajórecske megáll fotó

810 453-1 Sajórecske megállóhelyre érkezik Kassa felől

Egy rövid, de annál érdektelenebb album következik a Felvidék egyik unalmas fővonaláról, a Zólyom - Feled - Rozsnyó - Kassa vonalról. Persze, ez csak ijesztgetés: bár ez nem a 170-eshez hasonló hegyi vasút, egy igazán szép vonalról van szó, amin természetesen mindenféle dízelmozdonyok is járnak, az album pedig nem csak kassai városképeket fog tartalmazni. Egyszóval: elolvasni mindenképp nagyobb élmény lesz, mint végigutazni Kassától egészen idáig egy Akvárium motorkocsiban.

721 028-9 Pelsőcön fotó

721 028-9 Pelsőcön

A 721-es Nagy Hektorok nekem a kedvenc dízelmozdonyaim - talán azért, mert első TT-s vasútmodellem is ezt a sorozatot ábrázolta - így ez már egy 18 éves kapcsolat közöttünk. Nyílt vonalon már nem igazán járnak, de a tartalék szerepét még mindig nagyon sokfelé ők látják el, az újabb Kandúrok még nem tudták őket mindenhonnan kiszorítani.

913/813 002-2 Pelsőcön fotó

913/813 002-2 Pelsőcön

Évi ~15 darabos szállítással a szlovák Iker-Bézék kezdenek mindenhová betörni, 2008. nyara óta nyílván mégjobban elszaporodtak. A légkondit leszámítva ez kicsit komolyabb átépítés, mint a mi egyszem 6312-esünk, de kevésbé nagyértékű, mint a csehek két- és háromrészes, részben már alacsonypadlósított járművei esetében.

721 028-9 Pelsőcön fotó

721 028-9 Pelsőcön

(könyvjelző)

A környező - személyforgalmú és csak teherforgalmú - mellékvonalakról szép mennyiségű teherkocsi érkezett. A Felvidéken már csak úgy szokás, hogy a fát, a vegyipari nyersanyagokat és termékeket, téglát, stb. vasúton szállítják.

751 173-9 Vígtelkén fotó

751 173-9 Vígtelkén

Itt nem is tűnik olyan súlyosnak a vasútvonal vezetése, hiszen egy igen széles völgyben halad, de a környező dombok magyar átlagtól elütő méreteiből azért leszűrhető, hogy a tológépezést sem szociális okokból tartják fent. A tológépezésnek pedig egyenes következményei a lazább irányba közlekedő többgépes mozdonyvonatok.

751 196-7 Vígtelkén fotó

751 196-7 Vígtelkén

Azért Endrével és Gulyás Attilával (az ő fotója van a link mögött) nem erre vártunk.

813 002 Vígtelkén fotó

813 002 Vígtelkén

Nem is őrá. Az a durva, hogy ez egy gyorsvonatnak látszó tárgy. A fővonalak főleg teherforgalmukról híresek, igazán komoly mozdonyos vonatok a legtöbb vonalon alig járnak, napközben inkább a motorvonatok a jellemzőek. Nálunk is van pár ilyen (például Celldömölk és Balatonszentgyörgy között), de azért nem ennyifelé. Az is igaz, hogy nálunk példál Székesfehérvár és Tapolca között néha túlzás a nagyvonat.

742 610-9 Vígtelkén fotó

742 610-9 Vígtelkén

(könyvjelző)

A tolatós tehervonatot lefényképezni máris nagyobb öröm! Az ütött-kopott, régies (vízszintes csíkos) festéssel és a brutális felhőkkel egy nagyon erőteljes kép készülhetett. Erről a gépről azt érdemes tudni, hogy korábban a hadsereg állományába tartozott - ezért az igen magas pályaszám.

812 060-2 Szalócznál fotó

812 060-2 Szalócznál

Ez nem átjárós, hanem hagyományos Bézé, méghozzá a felújított 812-es szériából. Az új fényezés csak extra, járnak ilyenek még bőven az eredeti színtervükkel is, miközben 810-es motorkocsik fővizsgán már kapják az új fényezést. Utóbbiak belső felújítást nem kapnak hozzá. Így távolról meg sem lehet mondani, hogy milyen kényelmi szintű jármű fog érkezni.

812 060-2 Szalócznál fotó

812 060-2 Szalócznál

(könyvjelző)

812-esből ráadásul létezik légkondis, kiemelt kényelmet nyújtó változat is. Az egyetlen ilyen jármű így néz ki belülről. Ez már vonat!

Rozsnyó állomás váróterme fotó

Rozsnyó állomás váróterme

A várostól piszok messze fekvő állomás igen kihalt és igen ronda volt.

Rozsnyó állomása kívülről fotó

Rozsnyó állomása kívülről

(könyvjelző)

Pedig milyen szép helyen fekszik...

Krasznahorka vára fotó

Krasznahorka vára

Guláys Attila fotóján a vár egy tehervonattal pózol - gyönyörű!

812 038 Szepsi környékén fotó

812 038 Szepsi környékén

Erősen estére és felhősre jár már az idő, mire Kassa közelébe érünk. Az autó ablakából lőttem ezt a fotót - ahhoz képest...

MVTV 02-13 Kassán fotó

MVTV 02-13 Kassán

Egy bézészerű járművet fényképeztem le Kassán egy osztálykiránduláson, egy másik alkalommal, mint az előző képeket. A Katalógus szlovák oldalainak 810-es szekciójába tettem, ide mégis jobban illik, mint az Egyebekbe. Errefelé ugyanis ilyenek a felsővezetékesek vizsgálójárművei ilyen testesebb darabok, kicsit hasonlítanak a Ganz felsővezetékvizsgáló motorkocsijára, amit a Budapest-Komárom vasútvonal számára építettek, manapság pedig Kiskunfélegyházán működik.

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kellenek ilyenek is - de a csak a vasút iránt érdeklődők se kattintsanak még el, hiszen az album végén a Kassai Acélmű ipari mozdonyairól van néhány fénykép!

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kassai utcaképek - a Nemzet fotó

Kassai utcaképek - a Nemzeti Színház

(könyvjelző)

Kellenek ilyenek is - de a csak a vasút iránt érdeklődők se kattintsanak még el, hiszen az album végén a Kassai Acélmű ipari mozdonyairól van néhány fénykép!

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kassai utcaképek - Orbán-to fotó

Kassai utcaképek - Orbán-torony

Kassai utcaképek - Szetn Er fotó

Kassai utcaképek - Szetn Erzsébet dóm

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Kassai utcaképek fotó

Kassai utcaképek

Állj! Tizenhatszoros vasúti fotó

Állj! Tizenhatszoros vasúti átkelőhely!

(könyvjelző)

Avagy a Kassai Vasmű csodái.

T669 0516 a Kassai Vasmű va fotó

T669 0516 a Kassai Vasmű vasércbuktatójánál

(könyvjelző)

A vasérc jelentős részben Ukrajnából, az Ungvár-Enyicke szélesnyomtávú vasútvonalon érkezik. Ezen a vonalon tervezik a személyforgalom felvételét is, immár Kassa és Ungvár között, nem csak egy rövid szakaszon a határszélen.

770 511-4 a Kassai Vasmű va fotó

770 511-4 a Kassai Vasmű vasércbuktatójánál

A szélesnyomtávú Dongók mindenféle színben és pályaszámmal szaladgálnak errefelé, de már remotorizált változatuk is üzemel. Az acélmű Nagyida felől teljesen körbeautózható, a salakhegy nagyon látványos és jól fotózható a javított talajútról. Ez a rész nyitott, nincs elkerítve, tehát a buktató környékén nyugodtan lehet fotózni, még ha néha nem is örülnek neki nagyon a munkások.

T669 0516 a Kassai Vasmű va fotó

T669 0516 a Kassai Vasmű vasércbuktatójánál

T669 0516 a Kassai Vasmű va fotó

T669 0516 a Kassai Vasmű vasércbuktatójánál

Ezen az utolsó képen a figyelemfelkeltés céljából vadul villogó Dongó mellett látható a buktató egyik háromfázisú váltóáramú vonszolómozdonya is. Ezek a kék szörnyetegek távirányításúak, és a dízel betológép távozta után kocsinként nyomják beljebb a buktatóba a vasércszállító kocsikat. A buktató után a vágány egy kicsit lejt, így a következő által meglökött, kiürített kocsi elgurul az üresvágányra, ahol az önműködő kapcsolók miatt rögtön üresvonatot is képez. Köszönöm a figyelmed!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek