sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



45: Pár kép a Sárbogárd-Székesfehérvár vonalról

A megszűnésre ítélt vasútvonalakat pár jellemző képben bemutató sorozat első darabja. MDmot gratis!

Indulás Sárbogárdról (M41 2 fotó

Indulás Sárbogárdról (M41 2118)

A 45-ös Sárbogárd-Székesfehérvár vasútvonal beutazását Sárbogárdon kezdtem. Ennek menetrendi okai vannak, hiszen a vonal nem ütemes menetrendű, még csak a csatlakozó vonalak sem azok, ezért az út megtervezése kemény sakkozással járt.
A csatlakozás viszont azonnal indult, nem volt idő fotózni, csak ez a kép, illetve egy értékelhetetlen, ellenfényes Bz-portré készült.

Felsőkörtvélyes fotó

Felsőkörtvélyes

A leghátsó Bz-mellékben foglaltam helyet a peronon, az egyetlen lehúzható ablak mellett. A pályáról részletes fotótérképet készítettem a későbbi visszatérések végett - akkor még azt hittem, hogy ezen a helyen háborítatlanul fotózhatok majd ősszel, télen, bármikor, ha épp nincs kedvem Nógrádba menni. Azóta kiderült, hogy ez a merőben másmilyen, számomra újszerű képet jelentő alföldi vonal is halállistán van.
Felsőkörtvélyes megállóhely a falu mellett fekszik, de állapota és pont az előbb emlegetett, egyáltalán nem utascsalogató ad hoc menetrend miatt nem népszerű.

Sárszentágota fotó

Sárszentágota

Kellemes, kb. 60 km/h-ás sebességgel érkeztünk meg az előző megállóhoz a megszólalásig hasonlító Sárszentágotára. Szántóföldek és vizenyősebb területek között haladtunk majdnem tökéletesen sík vidéken. A változatosság annyi, hogy Felsőkörtvéleys után a bal oldalról a jobb oldalra kerültek át a távírópóznák.

Sárszentágota megállóhely k fotó

Sárszentágota megállóhely kicsiny utasvárója

Fogalmam sincs, hogy mit vár olyan nagyon... Ez a megálló is hasonló helyen fekszik, mint az előző. Az úttól és a falutól takaros fasor választja el.

Sárszentágotai buszutasok fotó

Sárszentágotai buszutasok

A közút túloldalán terül el a kis falu, amelynek főutcája merőleges a vasútra és a közútra is. Az esélyek egyenlőek lennének, mert a buszok sem térnek be a faluba, azokhoz is ki kell idáig gyalogolni. Furcsamód a vasút mégis elveszti maradék utasait is.

Sárkeresztúr megállóhely fotó

Sárkeresztúr megállóhely

(könyvjelző)

A vonal mentén fekvő legjelentősebb település Sárkeresztúr, ennek a felvégi állomása mellé egy alvégi megállóhely is jutott. Az előzőekhez hasonlóan itt sincs messzebb a vasúti megálló mint a buszmegálló a falutól. Én vallom, hogy még a Bzmotot sem terheli felelősség az utasvesztésekért, de a kiszámíthatatlan, több órás lyukakkal tűzdelt menetrend és a buszra és vonatra egyaránt érvényes közös bérlet választásra kényszeríti az utast, és ez már önmagában probléma szerintem.

Aba-Sárkeresztúr fotó

Aba-Sárkeresztúr

A két fővonali véget leszámítva (fővonali végnek tekintve a történelmi MÁV fővonal Pusztaszabolcs - Börgönd - Tapolca vonal állomását is) Aba-Sárkeresztúr az egyetlen állomás a vonalon. Átmenő fővágánya mellett egy megelőző vágánya és egy rakodó vágánya van. A mostani menetrend szerint már nincs vonatkeresztezés itt, de a tehervonati menetvonal miatt még gyakorlatilag térközőrhelyként funkcionál.

Melléképületek Aba-Sárkeres fotó

Melléképületek Aba-Sárkeresztúr állomáson

A kis körbekerített rész mellett talán ólat látunk, amihez esetleg mára lerombolt szolgálati lakás csatlakozott. Az egész állomás elég leromlott állapotú, pedig igazán érdekes épületekből áll.

Aba-Sárkeresztúr fotó

Aba-Sárkeresztúr

Az állomás három legjelentősebb épülete az egészen régi típusterv szerinti budi, a harmadosztályú HÉV épületnek indult, de erősen átalakított felvételi épület és a vízház, ami mára sajnos lapostetős lett.

Aba-Sárkeresztúr felvételi  fotó

Aba-Sárkeresztúr felvételi épülete

Az épület közelebbről: az állomásnév hasonló stílusban lett fölírva, min t a 13-as vonal állomásain, gyanítom, hogy egy időben újították föl őket.

Autóbusztánc a budi körül B fotó

Autóbusztánc a budi körül Bodakajtor-Felsőszentiván állomáson

Az állomásról kihaladva végigcsattogunk egy iparvágány kitérőjén is, amely egy gabonasilóhoz vezet, majd Bodakajtor-Felsőszentiván megálló-rakodóhelyre érkezünk.

Bodakajtor-Felsőszentiván f fotó

Bodakajtor-Felsőszentiván felvételi épülete

A még csupasz fák között jól látszik a szép, régi típusterv szerint épült épület torzója.

Börgönd fotó

Börgönd

(könyvjelző)

Bodakajtor-Felsőszentivánból erdőben kanyarogtunk tovább Belsőbáránd megállóhelyen át Börgöndig. Közvetlenül az állomás előtt, az előjelzőnél, a vonat egy több, mint 90 fokos kanyart tesz, igazi élmény végighaladni rajta!

Börgönd fotó

Börgönd

A Szabad állású kijárati jelző mellett Székesfehérvár felé halad ki a Bz motorvonat. Börgönd állomás mind a településtől, mind a repülőtértől messze van, nem is azokért építették. Balra Szabadbattyánon át Tapolcára vezetett a MÁV vonala, ami a hátunk mögött Pusztaszabolcson ér véget. Mivel a Balaton déli partján vezető vasút és a Lepsény-Hajmáskér vasút is Déli Vasúti tulajdonban volt, korábban mind Szabadbattyánban, mind Csajágon külön Déli Vasúti és külön MÁV állomás volt. Csajágon ennek nyomai a mai napig remekül követhetők, megvan a régi állomás helye és a vasúti fölüljáró is.

Börgönd fotó

Börgönd

(könyvjelző)

Börgönd állomás mind a településtől, mind a repülőtértől messze van, nem is azokért építették. Balra Szabadbattyánon át Tapolcára vezetett a MÁV vonala, ami a hátunk mögött Pusztaszabolcson ér véget. Mivel a Balaton déli partján vezető vasút és a Lepsény-Hajmáskér vasút is Déli Vasúti tulajdonban volt, korábban mind Szabadbattyánban, mind Csajágon külön Déli Vasúti és külön MÁV állomás volt. Csajágon ennek nyomai a mai napig remekül követhetők, megvan a régi állomás helye és a vasúti fölüljáró is.

Börgönd fotó

Börgönd

(könyvjelző)

Börgönd állomás atmoszférája egészen egyedi. Eredetileg ez is HÉV épület volt, de alaposan átépítették (l. oromzat, tető és az egy darab, középre helyezett ajtót a középső tömbben!)

Börgönd fotó

Börgönd

Angyalföld mellett a másik, filmezésekhez gyakran használt állomás. Itt forgatták az ismert "a Bzmot már indulna, de a forgalmista még főz" Gyermelyi tészta-reklámot, sőt, a már nem használt (de Székesfehérvár átépítése idején valószínűleg újra sosem látott forgalmat kapó) szabadbattyáni szárnyvonalon forgatták az Európa-expressz című akcióvígjátékot is. Bár nem ez volt az eredeti besorolása.

Börgönd régi vízháza fotó

Börgönd régi vízháza

Gyönyörű régi vasúti építmény.

Bzmot 315 érkezik Börgöndre fotó

Bzmot 315 érkezik Börgöndre

Ez a vonat már Pusztaszabolcs felé tart, első utamat ott fejeztem be (kis kitérővel Dunaújvárosba), utaztam egyet Zichyújfyalu felé a kiváló állapotú fővonalon.

Bzmot 315 érkezik Börgöndre fotó

Bzmot 315 érkezik Börgöndre

Ezüst nyíl Ik280 a 60-as bu fotó

Ezüst nyíl Ik280 a 60-as buszon

Ez a kép semmilyen módon ne tartozik a témához, csak ebben a mappában volt, és ez volt a legeyszerűbb dolog, amit csinálhattam vele.

Bzmot 164 Székesfehérvár ál fotó

Bzmot 164 Székesfehérvár állomáson

Térjünk vissza a témához! Egy nyári hajnali vonattal Fehérvárra keveredtem.

Helyfoglalás fotó

Helyfoglalás

29 ülőhely a Táncsics Mihály Éltalános Iskola részére. Ez is olyasmi, amit busszal nem lehet megoldani.

Futó lányok fotó

Futó lányok

(könyvjelző)

Annyira vágynak a vonat után, hogy szaladni is képesek miatta.

Bzmot 164 Bodakajtor-Felsős fotó

Bzmot 164 Bodakajtor-Felsőszentiván megálló-rakodóhelyen

A második utam már nyíltvonali fotózással járt. A terv az volt, hogy Bodakajtortól Aba-Sárkeresztúrig gyalogolva több fotóhelyet is kihasználok.

Bz motorvonat távozik Bodak fotó

Bz motorvonat távozik Bodakajtor-Felsőszentiván mrh.-ről

A sárbogárdi oldalon rövid bokorsorban halad a pálya, majd dimbes-dombos szántóföldek mentén halad. Az a pálya talán legszebb része.

Bodakajtor-Felsőszentiván fotó

Bodakajtor-Felsőszentiván

Én azonban először Székesfehérvár felé indulok, mivel elméleti mechanikát is kell tanulnom a délelőtt.

Bodakajtor-Felsőszentiván fotó

Bodakajtor-Felsőszentiván

Engedjétek meg, hogy néhány képet tegyek be az állomásépületről, amit azóta sajnálatos módon leromboltak, pedig állapota nem indokolta.

Bodakajtor-Felsőszentiván fotó

Bodakajtor-Felsőszentiván

Bodakajtor-Felsőszentiván fotó

Bodakajtor-Felsőszentiván

Bodakajtor-Felsőszentiván fotó

Bodakajtor-Felsőszentiván

Távvezetékre dobott tölcsér fotó

Távvezetékre dobott tölcsér

Ki érti ezt? Kérlek, írjátok meg commentben!

Bzmot 257 Bodakajtor-Felsős fotó

Bzmot 257 Bodakajtor-Felsőszentiván mrh.-en

Az állomáshoz tartozott az a csodás beton építmény is.

Bzmot 257 Bodakajtor-Felsős fotó

Bzmot 257 Bodakajtor-Felsőszentiván mrh. mellett

(könyvjelző) (Bicske-Székesfehérvár-Sárbogárdi HÉV)

Ilyesmi a vonal alsó szakaszának hangulata, ha az északi partjáról nézzük, persze nagyobb dombokkal és nagyobb szántóföldekkel. Onnan nincs képem, mert ezek a képsorok nem összefoglaló jellegű, vonalbúcsúztató képeknek készültek, hanem ad hoc ötlettel indultam el mechanika vizsára tanulni.

M41 2309 Bodakajtor-Felsősz fotó

M41 2309 Bodakajtor-Felsőszentiván megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző) (Bicske-Székesfehérvár-Sárbogárdi HÉV)

Mivel tanultam, így teljesen meglepetésszerűen csapott le rám a 10:16-os tehervonat. Mivel Hörgő húzta, így a hangja sem figyelmeztetett jóelőre. Egyébként hétfőtől szombatig közlekedik még decemberig.

Bodakajtor-Felsőszentiván f fotó

Bodakajtor-Felsőszentiván fedezőjelzőjéhez érkezik a 257-es pályaszámú Bzmot

(könyvjelző) (Bicske-Székesfehérvár-Sárbogárdi HÉV)

Nem távolodtam el különösebben olvasóhelyemtől, mivel a fedezőjelző környéke önmagában kiváló fotóhelynek bizonyult. A kanyaron túl már az erdős szakasz kezdődik.

Érik a búza (Bzmot 257) fotó

Érik a búza (Bzmot 257)

A váltó miatt eléggé lelassít a Bz, így van idő fotózgatni.

Érik a búza (Bzmot 257) fotó

Érik a búza (Bzmot 257)

Bzmot 266 Aba-árkeresztúr é fotó

Bzmot 266 Aba-árkeresztúr és Bodakajtor-Felsőszentiván között

Jól látható, hogy a pálya még nem teljesen lapos vidéken vezet.

Bzmot 266 Aba-árkeresztúr é fotó

Bzmot 266 Aba-árkeresztúr és Bodakajtor-Felsőszentiván között

Mint látható, vonat azért akad errefelé. Települések is vannak, nem rossz helyen a vonathoz képest, sőt, a vasúti megállók rendre tíz méteren belül vannak a buszmegállóktól, így minden adott lenne a versenyképes vasúti közlekedéshez.

Bzmot 266 Aba-árkeresztúr é fotó

Bzmot 266 Aba-árkeresztúr és Bodakajtor-Felsőszentiván között

A helyzet azonban az, hogy a vasútvonal olyan rövid, hogy mégsem tud működni. Ilyen kis távolságokra a vonat kényelme nem érvényesül, a buszforgalom viszonylag sűrű tud lenni, autóval fehérvárra jutni pedig csak pár perc.

Aba-Sárkeresztúr közelében fotó

Aba-Sárkeresztúr közelében

(könyvjelző)

(Windows XP - bocs) Sajnos az állam a mezőgazdasági termények esetenkénti vasúti szállítását sem kívánja biztosítani, ami nem csak a helyi utakon, de a német autópályákig bezárólag a közútra for terhelődni. Persze nem sok az a pár tucat kamion, csak ez már nem az első ilyen "csak pár tucat" kamion.

Bzmot 339 Aba-Sárkeresztúr  fotó

Bzmot 339 Aba-Sárkeresztúr előtt

A vonal utasai között elég jelentősek a távolsági utasok, akik a nyugati országrészből Szekszárd, Baja vagy Pécs felé igyekeznek. Ehhez a busz kellő konkurrenciát nyújt, tucatnyi eljutás van például Fehérvár és Baja között, Szekszárd, Dunaújváros, Solt vagy Bikács érintésével, kb. három órás utazási idővel. Három óra buszon nekem már nagyon sok, sőt, embertelenül sok.

Mercedes Connecto helyközi  fotó

Mercedes Connecto helyközi autóbusz

(könyvjelző)

Az iránytábla (e valami ősi román volános népszokás lehet) semmiféle tájékoztatást nem ad arról, hogy hova a bús picsába is megy ez a busz. Utasa viszont sok van, és nem ő az első, akit a főútra kitekintve meglátok.

Sötét fellegek gyülekeznek fotó

Sötét fellegek gyülekeznek

Pedig remek és életképes tervek vannak a vasút személyszállításának megtartására. Számokat most hely hiányában nem írnék (majd a készülő blogomban), a lényeg, hogy az átlós összeköttetések terén a vasút jelenlegi állapotában is azonos menetiődket tudna nyújtani, mint a autóbusz, de például Desiro motorvonatokkal (amik pont az ilyen, alacsony forgalmú, de helyenként fővonali sebességű viszonylatokra alkalmasak) vagy akár IP motorkocsikkal sokkal kényelmesebb lehetne az eljutás.

MDmot 3024 Aba-Sárkeresztúr fotó

MDmot 3024 Aba-Sárkeresztúr állomáson

(könyvjelző)

Az előbb felvázolt viszonylat egy részét futotta be még nyár közepéig ez az MD szerelvény is, hiszen Bátaszék és Székesfehérvár között közlekedett. Sokan nem voltak rajta, de ahhoz elegen, hogy bíztató lehessen. Persze a mai elképzelések szerint a vasútnak nincs keresnivalója a nem-budapesti kiindulású távolsági visonylatokban.

MDmot 3024 Aba-Sárkeresztúr fotó

MDmot 3024 Aba-Sárkeresztúr állomáson

Érdemes megnézni Salógtarján, Balassagyarmat, Ózd, Szekszárd, Szentes, Zalaegerszeg, Kaposvár vasút kapcsolatait - távol állnak a minőségitől és komoly csoda, hogy egyáltalán még vannak utasok arrafelé.

MDmot 3024 Börgönd állomáso fotó

MDmot 3024 Börgönd állomáson

Az MD Börgöndön lehetett volna még egy remek kép, sajnos én már lemaradtam erről, Bátaszéktől elbúcsúztak ezek a járgányok, így a 45-ösön sem járnak már.

MDmot 3024 Székesfehérvár á fotó

MDmot 3024 Székesfehérvár állomáson

(könyvjelző)

Székesfehérváron lazán csatlakozik néhány 45-ös vonali vonat néhány komáromi vonathoz, és láttam már nem egy átszállót, tehát az átlós összeköttetésben, különösen ha rendes ütemes menetrendet vizionálunk, van fantázia.

MDmot 3024 és Bzmot 311 Szé fotó

MDmot 3024 és Bzmot 311 Székesfehérvár állomáson

V43 1120 Székesfehérvár áll fotó

V43 1120 Székesfehérvár állomáson a Maestral vonattal

Ez már második utam és az album vége, még néhány kép erejéig kalandozok a fehérvári állomáson, aztán ki tudja, mikor járok legközelebb vonatot fotózni a Székesfehérvár-Sárbogárd vasúton?

MDmot 3024 Székesfehérvár á fotó

MDmot 3024 Székesfehérvár állomáson

MDmot 3024 Székesfehérvár á fotó

MDmot 3024 Székesfehérvár állomáson

V43 1183 Székesfehérvár áll fotó

V43 1183 Székesfehérvár állomáson

V43 1359 Székesfehérvár áll fotó

V43 1359 Székesfehérvár állomáson

Ez a konténervonatos pedig tényleg az utolsó kép, a vasúti fuvarozás jelene és jövője van rajta. Köszönöm a figyelmed, remélem, még vonatozol néhányat, mielőtt ez, és a következőkben bemutatásra kerülő vonalak végképp megszűnnek!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek