< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

A PKP LHS ST44-2038 Jaroszowiec Olkusky és Olkusz között

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje:

33 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
Lengyelország Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

A PKP LHS ST44-2038 Jaroszowiec Olkusky és Olkusz között fotó

Hrubieszów–Sławków Południowy

Linia Hutnicza Szerokotorowa
Megnyitás:1979
Hossz:394,65 km
Építtető:PKP
Villamosítás:-
Személyszállító vasút:PKP LHS spółka z o.o

Az 1970-es években döntöttek úgy, hogy a főleg Sziléziában működő kisebb acélművek helyett egy nagy, korszerű üzemet építenek Katowice térségében. A Huta Katowice ellátását a Szovjetunióban található Krivíji Ríh ércbányájából biztosították, de a normál nyomközű vasútvonalak nem bírták a terhelést. Ezért a PKP terveket készített a vasútvonalak fejlesztésére, illetve egy új, széles nyomtávolságú vonal kiépítésére is. Végül utóbbit valósították meg. Az egyvágányú, nem villamosított, legfeljebb nyolcvan kilométeres sebességgel járható vonal a volt Szovjetunióhoz kapcsolódóan a legnyugatibb széles nyomtávú vonal lett, az ércvonatok kocsijai visszafelé szenet és szulfátokat szállítottak. A vonalon összesen 10 állomás létesült. Ma súlyos útkeresésben van a PKP, mivel napi kevesebb, mint 10 vonat közlekedik, ezért a vonal nem igazán jövedelmező - ami azért kérdéseket vet föl a sokszor tervezett bécsi széles nyomtávolságú vasúttal kapcsolatban is.

A vasút jórészt a normál nyomközű vonalak közelében, de legtöbbször 10-15 méterrel odébb halad, de a nagyobb településeket, illetve a nehezebb terepeket (például Tunel állomásnál az alagutat) kikerüli.

AtlaszFényképek

Az előző fotónak az volt az érdekessége, hogy azelőtt sosem használtam ki hangyabolyt ahhoz, hogy magaslati nézőpontból készítsek fotókat egy vonatról; ennek a képnek az érdekessége, hogy Lengyelország nyugati felén, Katowicéhez közel széles nyomtávolságú vonatot ábrázol. Valójában szerintem közismert vonalról van szó, számos magyar vasútbarát járt erre előttünk,, én csak annak örülök, hogy végre én is eljutottam ide, és nem is kellett hosszan várni, hogy gyümölcsöt teremjen a várakozás. Itt jól látható, hogy az LHS vonalát nagyjából a meglévő vonallal párhuzamosan építették ki, de bőven van olyan szakasz, ahol gépi földmunkával ezt jóval okosabban vihették el, mint a régi vasutakat.

Az LHS vonalán nincs túl sok kitérési lehetőség, és ezek nem is feltétlenül esnek egybe a normál volna állomásaival. A közeli Olkusz például állomás a normál vonalon, a széles vágány az első vágány az állomáson, még peronja is van a felvételi épületnél, de persze személyvonat sosem járt erre; mindamellett nincs kitérési lehetőség ott, majd csak a közeli végállomáson, viszont a széles vonal miatt a normál vonal átmenő fővágányai csak felüljárón át közelíthetőek meg - ami persze jó fotóhelyet kínál az LHS-re lesőknek is.

Bár nem Lengyelországból, de azért vannak változatos képeim szélesnyomtávú tehervonatokról a Kelet más tájairól:

Új albumok:
Gőzmozdonnyal Tapolcára

 
Ungvári Gyermekvasút

Napi vonatfotók


További friss képek

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2019. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum