< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

A Szerb Vasút 740-101 pályaszámú, román gyártású keskennyomközű dízelmozdonya Mokra Gora állomáson (Мокра Гора, Szerbia)

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje: 2013:08:02 10:11:43

558 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
450 Mokra Gora (567 m) 450 Mokra Gora (567 m) L45H Balkán Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

A Szerb Vasút 740-101 pályaszámú, román gyártású keskennyomközű dízelmozdonya Mokra Gora állomáson (Мокра Гора, Szerbia) fotó

Sarajevóból Belgrádba ma csak nagy kerülővel, Strzivojna-Vrpolje - Sid felé lehet eljutni vonattal, közvetlen vonat nincs is. Nem volt ez mindig így: a Bosnyák Keleti Vasút keskennyomközű vonala Szarajevót megkerülve kiemelkedett a bosnyák fővárosnak otthont adó medencéből, átkelt a hegyeken, amelyek most a normál nyomközű vasutat fejpályaudvarán marasztalják, majd Užicén át Belgrádba vitte az utazót. Az út nem volt rövid, miután Višegrádnál (ma Bosznia-Hercegovinában van) átkelt a vasút a Drina-folyón végighaladt a Rzav kanyargós völgyén, majd szembetalálkozott a Vitasiig legyőzendő hegyekkel. Egy nagy alagút itt nem volt elég, hiszen a hágó két oldala nem ugyanolyan magasan van, a falként emelkedő hegyet viszont nem lehetett hosszú, folyóvölgyi vasúttal megmászni, ezért a hegyoldalban nyolcast formázó, önmagát többször metsző vonalkifejtést létesítettek, ez lett a híres šargani nyolcas (Шарганска осмица). A vasútvonalat azonban 1974-ben bezárták, a többi bosnyák kisvasúttal együtt azzal, hogy normál nyomközön pótolják majd. Ez Dubrovnik, Trebinje és Herceg Novi vasútjához hasonlóan máig nem valósult meg teljesen, hiszen Užicéből Szarajevóba legfeljebb busszal lehet eljutni.

A vasútvonal nyomvonala túl köves, így érintetlen maradt. Mikor Emir Kusturica az Élet egy csoda című filmét forgatta, visszaépítette a kisvasút egy kis részét, és emelt egy új állomást, Golubici néven. Később a szerb turisztikai hivatal és a rendező közösen bővítették a vasutat, amely ma már a boszniai Višegrádtól Šargan Vitasiig járható, de már több kilométer vágányt lefektettek Užice felé is. A végleges nyomvonalról még nem sikerült határozni, mivel a kisvasúti pálya, hasonlóan a Neretva völgyéhez, itt is víz alá került (a Neretva-völgyében egyszer még fölemelték a pályát, de azt ma jórészt a nagyvasút használja). Nyugat felé is lehetséges a továbbépítés, hiszen a Drina hídja (nem a híres regényben szereplő, amit egyébként Kusturica szitén meg szeretne filmesíteni) még áll. A határon át jelenleg nincs forgalom, és gőzmozdonyok is csak kijelölt napokon közlekednek. A kisvasúthoz azonban látványos etnopark és még látványosabb természeti környezet jár, így a családnak is ideális egynapos program.

Új albumok:
Különvonatok

 
Nyár végi Felvidék

Napi vonatfotók


További friss képek

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2017. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum