A boszniai Banovici Szénbányák 25-30 Banoviciben, a fűtőház dolgozói éppen a füstszekrényt és a füstcsöveket tisztítják
Az idei nyár első túrája Bosznia-Hercegovina csodálatos tájaira és sokszínű vasútüzemébe vezetett. Miközben a fővonalakon a távolsági forgalmat a Bosnyák-Horvát Föderáció területén teljesen átvették a modern, nagysebességű (220 km/h sebességre alkalmas) spanyol Talgo szerelvények, aközben a Banovići szénbánya iparvasútján még mindig elengedhetetlen a gőzmozdonyok napi közlekedése. Sajnos a vonalon a tehervonatokat már kizárólag a hajdani boszniai kisvasúthálózatról idekerült Đuro Đaković dízelmozdonyok továbbítják, de a szénosztályozóba űrszelvényi okokból még mindig gőzössel kell bejárni, így az oskovai átrakóállomáson mindig dolgozik egy gőzmozdony is. Ez teszi egyedivé ezt a 760 mm nyomtávolságú iparvasutat.
Alapinformációk
Akik rendszeresen olvassák az útibeszámolóimat (Balkantour 2013  és V42-Konjic-Bosznia
 és V42-Konjic-Bosznia  ), azok már sokat tudnak Bosznia-Hercegovina sajátos közigazgatásáról és vasúthálózatáról. Az ország ugyanis a Délszláv Háborút 1995-ben lezáró Daytoni Béke hozta létre és osztotta két, egyenrangú entitásra, a Dél-Nyugaton elterülő Bosnyák-Horvát Föderációra és az északi és keleti sávot elfoglaló Boszniai Szerb Köztársaságra. Az entitások ellenére az ország oszthatatlan, központi kormányzata, nemzeti bankja és alkotmánybírósága van, azonban a legtöbb állami funkció a két entitás központjába, Szarajevóba és Banja Lukába került. Az ország legmagasabb politikai tisztségét az ENSZ-Főképviselő viseli, akit az Európai Unió jelöl ki. A Brčkói Kerület a két entitás közös ellenőrzése alatt áll.
), azok már sokat tudnak Bosznia-Hercegovina sajátos közigazgatásáról és vasúthálózatáról. Az ország ugyanis a Délszláv Háborút 1995-ben lezáró Daytoni Béke hozta létre és osztotta két, egyenrangú entitásra, a Dél-Nyugaton elterülő Bosnyák-Horvát Föderációra és az északi és keleti sávot elfoglaló Boszniai Szerb Köztársaságra. Az entitások ellenére az ország oszthatatlan, központi kormányzata, nemzeti bankja és alkotmánybírósága van, azonban a legtöbb állami funkció a két entitás központjába, Szarajevóba és Banja Lukába került. Az ország legmagasabb politikai tisztségét az ENSZ-Főképviselő viseli, akit az Európai Unió jelöl ki. A Brčkói Kerület a két entitás közös ellenőrzése alatt áll.
A két entitásnak saját vasúttársasága is van, a nyugati horvát határtól és Baltnától, valamint az északi határállomás Šamactól Maglajig, a Višegrad-Mokra Gora kisvasúton illetve a Doboj-Tuzla vonalon Petrovóig a ŽRS (Željeznice Republike Srpske), a többi vonalszakaszon (tehát Maglajtól Szarajevón át Čapljinába, a déli horvát határig, illetve a két szigetüzemben Blatna és Martin Brod, illetve Petrovo-Tuzla-Brčko között) a ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine) a szolgáltató.
Éjfélkor indultunk el autóval Budapestről, hogy a fáradtság határán éppen kivilágosodjon, ahogy lassan elértük a šamaci határátkelőt. Szerencsére indulás előtt közel négy órát sikerült aludnom, így a Tuzlán át Banovićiig (a "ć" betűt nagyjából "ty"-nek kell ejteni) tartó hegyi szakaszon már élvezettel kanyarogtam végig. A reggel hétkor nyitó bányakapitányságon (amely csak munkanap üzemel, bár a vasút hétvégén is szállít) megvettük a belépési engedélyeket (első napra fejenként 15 euró, több napra kedvezmény jár), majd elkezdtük körbefotózni a fűtőházat. A kis szertartályos és a nagy, szerkocsis gőzmozdonyok is Đro Đkovićgyártmányok, bár utóbbi típust a Krauss, a Jung és a MÁVAG is gyártotta, elsősorban a hajdani boszniai (fővonali jellegű) kisvasutaknak. A kisvasutak felszámolásakor a járművek szétszéledtek a világban, jutott a gőzmozdonyokból Ausztriába (Club 760, Zillertalbahn, Feistritztalbahn) és maradt belőlük Szerbiában (Mokra Gora) is. A dízelek is kalandokba keveredtek: szolgál belőlük gyönyörűen felújított darab a Zillertalbahnon  , jártak a Thörlerbahnon és a Feistritztalbahnon (előbbi pályáját 2003-ban fölszedték). Utóbbiak most a Murtalbahn
, jártak a Thörlerbahnon és a Feistritztalbahnon (előbbi pályáját 2003-ban fölszedték). Utóbbiak most a Murtalbahn  vendégei, egyiküket rádiótávirányítással is ellátták. Három mozdony Spanyolországban dolgozott vasútépítéseken, az egyiküket 1000 mm nyomközre át is építették. Egy további példány pedig, szintén 1000 mm nyomközzel, Olaszországban szolgált. A legmesszebb a hálózat dízelmotorvonatai kerültek: a Đuro Đaković motorvonatok először Portugáliában közlekedetek, majd az ottani kisvasutak megszűnte után Mozambikba, illetve a Machu Picchu vasútra, Peruba
 vendégei, egyiküket rádiótávirányítással is ellátták. Három mozdony Spanyolországban dolgozott vasútépítéseken, az egyiküket 1000 mm nyomközre át is építették. Egy további példány pedig, szintén 1000 mm nyomközzel, Olaszországban szolgált. A legmesszebb a hálózat dízelmotorvonatai kerültek: a Đuro Đaković motorvonatok először Portugáliában közlekedetek, majd az ottani kisvasutak megszűnte után Mozambikba, illetve a Machu Picchu vasútra, Peruba  kerültek.
 kerültek.
De térjünk vissza Banovićibe! A szemben látható nagy épület a gőzösműhely, mögöttem áll a kisebb dízelműhely, ahol éppen a tolatógépeket javították. A fűtőház a nyílt vonalon csatlakozik be a bányavasút kétvágányú vonalába. A mindössze 6,5 km hosszú pálya hajdan sokkal nagyobb terhelésre volt kitalálva, ezt tükrözi a nagyvasúti átrakóállomás vágányhálózata is, ami egy komplett rendező jópár vágánnyal. Az alábbi, német térképen látható a vasútvonal pályája a műholdképen:
A további információk jórészt a német Wikipedia vonatkozó szócikkeiből származnak.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.


