< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

A boszniai Banovici Szénbányák 25-30 Banoviciben, a fűtőház dolgozói éppen a füstszekrényt és a füstcsöveket tisztítják

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje: 2017:07:03 09:44:49

285 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
Banovici 30 25 futoház gözmozdony kisvasút Balkán Banovici bányavasút Bosznia-Hercegovina Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

A boszniai Banovici Szénbányák 25-30 Banoviciben, a fűtőház dolgozói éppen a füstszekrényt és a füstcsöveket tisztítják fotó

Az idei nyár első túrája Bosznia-Hercegovina csodálatos tájaira és sokszínű vasútüzemébe vezetett. Miközben a fővonalakon a távolsági forgalmat a Bosnyák-Horvát Föderáció területén teljesen átvették a modern, nagysebességű (220 km/h sebességre alkalmas) spanyol Talgo szerelvények, aközben a Banovići szénbánya iparvasútján még mindig elengedhetetlen a gőzmozdonyok napi közlekedése. Sajnos a vonalon a tehervonatokat már kizárólag a hajdani boszniai kisvasúthálózatról idekerült Đuro Đaković dízelmozdonyok továbbítják, de a szénosztályozóba űrszelvényi okokból még mindig gőzössel kell bejárni, így az oskovai átrakóállomáson mindig dolgozik egy gőzmozdony is. Ez teszi egyedivé ezt a 760 mm nyomtávolságú iparvasutat.

Alapinformációk

Akik rendszeresen olvassák az útibeszámolóimat (Balkantour 2013 és V42-Konjic-Bosznia ), azok már sokat tudnak Bosznia-Hercegovina sajátos közigazgatásáról és vasúthálózatáról. Az ország ugyanis a Délszláv Háborút 1995-ben lezáró Daytoni Béke hozta létre és osztotta két, egyenrangú entitásra, a Dél-Nyugaton elterülő Bosnyák-Horvát Föderációra és az északi és keleti sávot elfoglaló Boszniai Szerb Köztársaságra. Az entitások ellenére az ország oszthatatlan, központi kormányzata, nemzeti bankja és alkotmánybírósága van, azonban a legtöbb állami funkció a két entitás központjába, Szarajevóba és Banja Lukába került. Az ország legmagasabb politikai tisztségét az ENSZ-Főképviselő viseli, akit az Európai Unió jelöl ki. A Brčkói Kerület a két entitás közös ellenőrzése alatt áll.

A két entitásnak saját vasúttársasága is van, a nyugati horvát határtól és Baltnától, valamint az északi határállomás Šamactól Maglajig, a Višegrad-Mokra Gora kisvasúton illetve a Doboj-Tuzla vonalon Petrovóig a ŽRS (Željeznice Republike Srpske), a többi vonalszakaszon (tehát Maglajtól Szarajevón át Čapljinába, a déli horvát határig, illetve a két szigetüzemben Blatna és Martin Brod, illetve Petrovo-Tuzla-Brčko között) a ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine) a szolgáltató.

Éjfélkor indultunk el autóval Budapestről, hogy a fáradtság határán éppen kivilágosodjon, ahogy lassan elértük a šamaci határátkelőt. Szerencsére indulás előtt közel négy órát sikerült aludnom, így a Tuzlán át Banovićiig (a "ć" betűt nagyjából "ty"-nek kell ejteni) tartó hegyi szakaszon már élvezettel kanyarogtam végig. A reggel hétkor nyitó bányakapitányságon (amely csak munkanap üzemel, bár a vasút hétvégén is szállít) megvettük a belépési engedélyeket (első napra fejenként 15 euró, több napra kedvezmény jár), majd elkezdtük körbefotózni a fűtőházat. A kis szertartályos és a nagy, szerkocsis gőzmozdonyok is Đro Đkovićgyártmányok, bár utóbbi típust a Krauss, a Jung és a MÁVAG is gyártotta, elsősorban a hajdani boszniai (fővonali jellegű) kisvasutaknak. A kisvasutak felszámolásakor a járművek szétszéledtek a világban, jutott a gőzmozdonyokból Ausztriába (Club 760, Zillertalbahn, Feistritztalbahn) és maradt belőlük Szerbiában (Mokra Gora) is. A dízelek is kalandokba keveredtek: szolgál belőlük gyönyörűen felújított darab a Zillertalbahnon , jártak a Thörlerbahnon és a Feistritztalbahnon (előbbi pályáját 2003-ban fölszedték). Utóbbiak most a Murtalbahn vendégei, egyiküket rádiótávirányítással is ellátták. Három mozdony Spanyolországban dolgozott vasútépítéseken, az egyiküket 1000 mm nyomközre át is építették. Egy további példány pedig, szintén 1000 mm nyomközzel, Olaszországban szolgált. A legmesszebb a hálózat dízelmotorvonatai kerültek: a Đuro Đaković motorvonatok először Portugáliában közlekedetek, majd az ottani kisvasutak megszűnte után Mozambikba, illetve a Machu Picchu vasútra, Peruba kerültek.

De térjünk vissza Banovićibe! A szemben látható nagy épület a gőzösműhely, mögöttem áll a kisebb dízelműhely, ahol éppen a tolatógépeket javították. A fűtőház a nyílt vonalon csatlakozik be a bányavasút kétvágányú vonalába. A mindössze 6,5 km hosszú pálya hajdan sokkal nagyobb terhelésre volt kitalálva, ezt tükrözi a nagyvasúti átrakóállomás vágányhálózata is, ami egy komplett rendező jópár vágánnyal. Az alábbi, német térképen látható a vasútvonal pályája a műholdképen:

Banovici szénvasút térképe
Forrás

A további információk jórészt a német Wikipedia vonatkozó szócikkeiből származnak.

Új albumok:
Különvonatok

 
Nyár végi Felvidék

Napi vonatfotók


További friss képek

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2017. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum