< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

A NÖVOG 1099 011 Schwarzenbach an der Pielach és Loich között a Dirndltaler szokásos szerelvényével

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje: 2011:04:09 13:17:00

1072 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
207 Loich Schwarzenbach an der Pielach Schwarzenbach an der Pielach Loich 207 1099 (ÖBB) 011 1099 Mariazellerbahn tavasz folyó hegyek magaslatról táj nyílt vonal napos kisvasút villanymozdony Ausztria Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

A NÖVOG 1099 011 Schwarzenbach an der Pielach és Loich között a Dirndltaler szokásos szerelvényével fotó

A Pielach gyönyörű szurdokába érünk, de a hattengelyes, csatlórudas villanymozdony szinte hangtalanul suhan. A kisvasutakon teljes erőből hörgő és dübörgő dízelmotorhoz szokott magyar fülnek furcsa ez a csend, a siklócsapágyak zaján kívül más alig hallatszik. A villamosításkor eredetileg egy jóval kevésbé sikeresnek ígérkező konstrukciót terveztek el: egy 440 lóerős, 30 tonnás, négytengelyes, középvezetőállásos, csuklós mozdonyt, valószínűleg a Baltimore&Ohio Railroad LE-1 mozdonyához hasonlított volna.B&O LE-1Ahhoz, hogy a menetidő több mint négy óráról három óra alá kerüljön, erősebb mozdonyra volt szükség, így végül egy 550 lóerős, 45 tonnás mozdony felesztése indult el. A linzi Krauss és tsa. egy hattengelyes, forgóvázas, rudaathajtású gépet szerkesztett, aminek tengelynyomása legfeljebb 8 tonna, folyómétersúlya pedig legfeljebb 4,5 tonna, utóbbi az acélhidak miatt volt fontos. A vezérlést a transzformátor meneteinek megcsapolásával oldották meg. A géptér közepén folyosón lehetett végigmenni, a főgépek szerelését nagyméretű oldalajtók könnyítették meg. Kettő, rudazattal állítható, kezdetleges áramszedővel voltak fölszerelve, a forgóvázak és a főkeret szegecselt konstrukció volt, a járműszekrény favázas, aminek barna színe illeskedett a megszokott, barna kocsikéhoz. A légűrfék szivattyúja (aminek az olajos elválasztójának köszönhető a néha a mozdonyból fölszálló, kékes füst) és az akkumulátorok egy külön egyenáramú állványon kaptak helyet.

Rudazattal állítható volt a tetőn elhelyezett olajkapcsoló (főmegszakító). A különböző áttételű gépek közül az E1-E8 főleg a Laubenbachmühléig tartó völgyi szakaszon, az E9-E14 nagy gépek főleg a hegyi pályán közlekedtek. A gépeknek beosztott személyzete, egy fő mozdonyvezető és egy fő kenő volt. Az 1912-ben beszerzett kocsik már a villanymozdonyokhoz illeszkedő villamos fűtéssel voltak ellátva. Télen a gépekre egy nagyméretű hóekét lehet szerelni, ami hasonlóan a Csepeli HÉV MIX-es motorkocsijaihoz, a menetrend szerinti vonatokon segít a kisebb hó eltakarításában. Ilyenkor a hóekés vége a mozdonynak nem tud vontatni, azt vagy meg kell fordítani, vagy az ekét kézzel a másik végére átszerelni (ennél ügyesebben volt megoldva ez a Berninabahn jóval nagyobb mozdonyain). 1937-ben az előhajtómű módosításával az alacsony pályaszámú mozdonyokat vonóerőben a magasabb pályaszámúekhoz egységesítették.

1953-ban kezdte az ÖBB a gépek nagyjavítását a képen látható 8101 gyári számú 1099.11-gyel, ami 1959. október 23-án állta újra forgalomba, aminek során új, az ÖBB 1040 -esre hasonlító kasztnit kaptak, átépültek egyemberes üzemre (kaptak holtember-kapcsolót és széket is), egy levegős működtetésű áramszedővel lettek fölszerelve. A vezérlés is elektropneumatikus lett. Utolsónak 1962-ben a 1099.09 épült át, a legnagyobb sebességük 60 km/h-ra módosult. A motorokat a 4061 sorozatú motorkocsik kollektoraival újították föl. Pár éve még a 015-ös kivételével mindegyik üzemben volt, a 015-ösz 1981. február 11-i súlyos balesete után kellett selejtezni, amikor gyorshajtás miatt lezuhant a Buchgrabenviaduktról. Mára - az alpenbahnhofi képek alapján is láthatóan - csak néhány üzemképes példány maradt, ezek azonban még jóideig meglesznek nosztalgiaüzemben. Három gép (a 007, 010 és a 013) légnyomásfékhez szükséges kompresszorral is föl lett szerelve, hogy a 4090-es motorvonatot segélyezhessék, ekkor a 007-es megkapta a Mariazelli-barna színt is a Valousek-kocsikhoz illeskedő dizájnban. Később ez a gép az Ötscher Bär vonatokhoz teljesen barna festést kapott.

Új albumok:
Különvonatok

 
Nyár végi Felvidék

Napi vonatfotók


További friss képek

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2017. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum