< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

A Matterhorn-Gotthardbahn HGe 4/4II 4 Mompé Tujetsch és Segnas között

(Matterhorn-Gotthardbahn)

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje: 2012:06:19 07:29:07

643 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
Tscheppa Alp Transit Gotthard - Las Rueras (1335 m) Mompé Tujetsch 232 Tscheppa Alp Transit Gotthard - Las Rueras (1335 m) Mompé Tujetsch 232 HGe 4/4 II HGe 4/4 II 4 Svájc MGB Matterhorn-Gotthardbahn kisvasút tehervonat villanymozdony napos nyílt vonal hegyek Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

A Matterhorn-Gotthardbahn HGe 4/4 fotó

A Gotthard-bázisalagút építkezéséről érkezik egy fogaskerekű tehervonat. Ma már menetrend szerint közlekednek a személyszállító és a tehervonatok is rajta, ekkor még bőven volt mit betonozni. Így már egymás alatt három szintben három vasútvonal érinti a Gotthard-hágót. A svájci vasutak fejlődése elképesztő ütemű és volumenű, és eközben végig utasközpontú maradt (ami az osztrák vasút nem minden fejlesztéséről mondható el). Ugyanakkor ez a vidék nem mindig volt ennyire a közlekedés homlokterében, az Elő-Rajna völgyének fölső része egészen elzártnak számított. Az 1648-ban elismert Svájci Konföderáció déli része mindig is nehezen megközelíthető volt, még Hannibál is inkább délre fordult a Kis Szent Bernát-hágó felé. Hannibál útját követve az Alpok főgerince mögött a Rhône völgyét követve 1878-ban épült meg a vasút a Genfi-tótól Brigbe. Itt 1906-ig nem is volt semmi változás, amikor megnyílt a Simplon-hágó alatti alagút (nyugodtan tekinthetjük az első bázisalagútnak), ami 19803 méteres hosszával akkor a leghosszabb átkelőalagút volt (csak a londoni metró és egy amerikai vízvezeték előzte meg), és akkor a legegyenesebb kapcsolatot adta Milánóba. 1913-ban ez tovább egyenesedett a Bern-Lötschberg-Simplon vasút befejezésével, a Spiez-Brig szakasz átadásával, de ekkorra már a Rhätsiche Bahn is elérte a Surselvalinie végpontját, Disentist. Mindez szépen előre vetítette az elkövetkező vasútépítést, amire az 1910-ben alapított, francia tőkéjű Compagnie Suisse de Chemin de Fer de la Furka Brig-Furka-Disentis (BFD) nyert koncessziót.

A Furka-Oberalpbahn építése

1911-ben több helyszínen, 300 munkással kezdődött meg a közel 100 km hosszú, több helyen akár 110 ezrelékes meredekségben vezető fogaskerekű szakaszokkal tarkított vasút építése. A Rhône völgyében fekvő Brig-et az Elő-Rajna völgyében fekvő Disentisszel összekötő vasút két meredek hágón is átvezetett: Gletsch térségében a Furka-hágón, míg Andermatt és Disentis között az Oberalp-hágón. A két hágó közötti nyeregben fekvő Andermattnál keresztezi a vasút a másik észak-déli kapcsolat, a Gotthardbahn pályáját (és nem messze a fönti fotó helyszínétől, Sedrunnál az új bázisalagutat). A Brigből a Rhône eredetéig, Gletsch állomásig tartó szakaszt 1914-ben adták át a forgalomnak. A kitörő háború miatt az üzembehelyezése azonban elmaradt, az első vonatok csak 1915. júniusában közlekedtek le, és a várt turisták helyett csak a déli határra tartó katonák töltötték meg a kocsikat.

Új albumok:
Covid vegyes 2.

 
Behavazott vonatok Pestszentlőrincen

Napi vonatfotók


További friss képek Kisvasút Városi közlekedés Szlovákia

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum