A Dampfbahn Furka Bergstrecke HG 3/4 1 Tiefenbach és Furka között
Fényképezte: Takács Bence 1205 megtekintés
|
A Dampfbahn Furka Bergstrecke (DFB)
A Furka-Oberalp villamosÃtásakor a gőzmozdonyok jelentős részét eladták IndokÃnába (a mai Vietnam), ahol a Da Lat fennsÃkra vezető , részben fogaskerekű vasúton közlekedtek. A Vietnami Háború után a vasutat fokozatosan elbontották, hogy a Ha Noi-t Saigonnal összekötő vasút helyreállÃtásánál használják az anyagait, majd a kilencvenes években egy 6 km hosszú szakaszát turisztikai célból újra megnyitották. Többnyire szovjet eredetű TU8-as dÃzelmozdonyokkal közlekednek rajta.
1985-ben került a Dampfbahn Furka-Bergstrecke részvénytársasághoz a Realp-Furka-Gletsch szakasza a hágón átvezető pálya maradványainak. 1990 és 1992 között négy gőzmozdonyt szállÃtottak vissza Vietnámból, hogy üzemképessé téve a múzeumvasúton közlekedhessenek. Az első menetrend szerinti utat a BVZ HG 2/3 6. pályaszámú mozdonyával Realp és Tiefenbach között teljesÃtették. Gletsch-ig a pályát 2000-re sikerült helyreállÃtani. 2006-ban kezdtek hozzá az Oberwaldig vezető maradék vonalszakasz felújÃtásának, amelynek költségei elérték az ötmillió svájci frankot. A legtöbb helyen teljes felépÃtménycserére volt szükség, de a műtárgyak rendbetétele sem volt egyszerű feladat. 1987-ben összedőlt a Lammen-Brücke egyik boltÃve, Ãgy azt egy vastraverzzel helyettesÃtették. Oberwald állomás bekötése metszi a hágóra vezető főutat, de erős esésben, fogaskerekű szakaszon fekszik. Mivel az itt használt Abt fogasléc kiemelkedik a sÃnkoronaszintből (Ãgy az adhéziós szakaszokon a fogaskerék a váltókat nem éri el), ide leereszthető fogaslécet szereltek , az autósok tehát szabad út esetén döccenő nélkül kelhetnek át rajta. Vonat közeledtekor a fogasléc visszaáll az eredeti helyére.
2007-ben fejeződött be Realpban egy háromvágányos mozdonyszÃn épÃtése, illetve elkészült egy ötödik gőzmozdony is. A churi DFB főműhelyben elkezdődött egy négy hajtott kerékpárral rendelkező gőzös helyreállÃtása is, ami a vasút legerősebb gépe lesz, ha elkészül. Időközben a churi főműhelyt fölszámolták (vasúti kapcsolata nem volt, csak kamionnal lehetett a járműveket odaszállÃtani), és Realpban folytatják a javÃtásokat. A DFB kék vonatain utazva újra átélhetjük az 1920-as évek utazásainak hangulatát, még ha ezért jócskán a zsebünkbe is kell nyúlnunk. Évente néhányszor a Glacier-Express nosztalgia-szerelvényének szalonkocsijai úgy teszik meg a St. Moritz-Zermatt távot, hogy a Furka-hágón át a Bergstreckén kelnek át.
A táj a skóciai Glencoe-szoroséhoz hasonló , de ott az északi fekvés és az óceáni éghejlat miatt ugyanez a növényzet 500 méter alatti tengerszint feletti magasságon is kialakul.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.