Az azúrkék (Filjakovszkaja lÃnija) kezdőpontja az AlekszandrovszkÃj Szád állomás (Алекса́ндровский сад) Moszkvában, a képen 81-740 sorozatú Ruszics
metrószerelvények láthatóak
Fényképezte: Takács Bence 1381 megtekintés
|
A Filjakovszkaja lÃnija Moszkva egyik legfurcsább vonala, de legalábbis biztosan az a vonal, ami a legkevésbé sem hasonlÃt egyetlen másikra sem. Nincsenek mélyállomásai, sőt, jórészt a felszÃnen vezet, csak félátmérős, tehát a városközpontban van az egyik végállomása (a többi, nem kör alakú vonalnak mindkét végállomása a külvárosban van, mégha ugyanabban a külvárosban is), ráadásul elágazás is van rajta, Ãgy egyedi módon nem csak a megfelelő állomás megfelelő peronjára kell állni, hanem a megfelelő irányba induló vonatot is meg kell várni. Mindez azonban nem a véletlen műve, hanem abban keresendő, hogy a vonal eleje a metróépÃtés első ütemében a mai piros (egyes számú) Szokolnyicseszkaja lÃnijával egyidőben épült meg, annak elágazásaként. Ez az állomás már akkor is megvolt, de akkor persze átjárási lehetőség még nem volt a közeli Bibliotyéka ÃmenÃj Lenina állomásra, hiszen a vonatok ugyanoda mentek, az csak később épült meg. Ezért is lehet látni a fejállomásokon ritka módon továbbvezető sÃneket, a fotós mögötti irányba ugyanis az alagút folytatódik, mind a piros, mind a sötétkék vonallal kapcsolatot teremtve. Idővel megszűnt a piros vonal elágazásának lenni, és önálló vonal lett, de nem sokáig, mivel a sötétkék (Arbátszkó-Pokrovszkaja lÃnija) vonalat azért kezdték el épÃteni, hogy egy mélyvezetésű, háború esetén biztonságosabb vonallal ezt a szakaszt kiváltsák. Végül az amolyan zónázó metróként kezdett funkcionálni, Ãgy az azúr metró vágányai a külvárosban újra összefonódnak az addigra szintén felszÃnivé váló sötétkékkel, és Kuncevszkaja állomáson közös peronos átszállást biztosÃtanak rá. Az azúr (négyes vonal) vonatai csak addig közlekednek, a hármas vonataival lehet továbbutazni Pjatnickoje Sosszé állomásig.
Ezen felül az azúr vonatok járnak az új, felhőkarcolóiról hÃres Üzleti Negyed (Moscow City vagy Gyelovoj Centr) felé is, egy ide, egy oda alapon. Itt a sokszor átnevezett végállomáson többnyire azt a peront használják a vonatok, amelyiken a fotós áll (ez a déli), az északi peront csak csúcsidőszakban, a vonatok indulási idejeiről és útirányáról kijelző tájékoztat már az átjáró alagutakban.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.