| Friss képek | Címlap | English |

A ZSSK 813 113-2 pályaszámú Mravec/Hangya ikermotorkocsi 913 113-7 pályaszámú vezérlő-pótkocsija az 1947-ben épült Neresnicky tunnel északi kapuzatánál

Az Ipolyság - Zólyom vasútvonalon gyakorlatilag csak munkanapokon van közlekedés, ez is több, mint tíz év állás után indult újra. Így korábban csak különvonatokat lehetett megbízhatóan fényképezni, így hát a vonalon készült fotóimat uralják a különvonatos képek (az Atlaszban egyben szerepel a teljes Csata - Ipolyság - Zólyom vonal):

Ezért is jöttem el nyáron fényképezni, hiszen munkanap máskor nem igazán érek rá pedagógusként. Ez a nap viszont számomra nagyon kellemes volt, változatos helyeken sikerült különböző járműveket fényképezni. Még a gyenge középhegységben vezető pályán is nagyon komoly műtárgyak találhatóak, elsősorban persze a Korponáig vezető HÉV-vonalat Zólyommal összekötő, csehszlovák építésű áttörésen

Csata - Ipolyság - Korpona - Zólyom

Csata - Ipolyság - Zólyom vasútvonal

Megnyitás:
  • Csata - Ipolyság: 1886. 09.24.
  • Ipolyság - Korpona: 1899. 04. 07.
  • Korpona - Zólyom: 1922-1925.
Hossz:106 km
Építtető:Garam-Ipolyvölgyi HÉV / Hontvármegyei HÉV / ČSD
Villamosítás:-
Személyszállító vasút:ŽSSK

A Magyar Északi Vasút Budapest - Losoncz - Ruttka fővonala segítségével az északi területek elérhetővé váltak, de csak kerülővel. A kiemelkedő felvidéki bányák egyenes úton elérését a HÉV-vonalak biztosították, így a Krupinica patak völgyében is harmadrendű vasútvonal épült az OMÁV által kezelt Garam-Ipolyvölgyi HÉV Ipolyság állomása és Korpona között.

Mivel ekkor már, a Kiegyezés után, az építkezések Budapest-központúak lehettek, így a vonal Ipolyságról úgy fordul ki, hogy Vác - Drégelypalánk felől lehet irányváltás nélkül kijárni a vonalra. Ennek is köszönhető hogy Csata és Ipolyság között OMÁV, Ipolyság és Zólyom között MÁV szabványú épületeket létesítettek. A Korponátol északra fekvő szakaszt a ČSD funkcionális építészettel látta el, az Osztrovszkíj-hegység áttörésében haladó vonalon két alagút, két viadukt és Sasa-Pliesovce állomásnál jelentős vonalkifejtés épült.

A nem magyar építésű Korpona-Zólyom szakaszon az Atlasz a szlovák állomás-neveket tartalmazza hiszen az ottani szolgálati helyeknek sosem volt magyar neve. Ugyanakkor az a legizgalmasabb, hegyi pálya jellegű szakasz, és ott a legváltozatosabb a a vasutat körbevevő táj is.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Fényképezte: Takács Bence

215 megtekintés

Fotó: Takács Bence - benbe.hu napi galéria

Copyright 2011-2020. www.benbe.hu.

Impresszum

Share