< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

A NÖVOG 4090 001-003 Frankenfels és Schwarzenbach an der Pielach között

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje: 2011:04:09 17:53:41

617 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
207 Schwarzenbach an der Pielach Frankenfels Frankenfels Schwarzenbach an der Pielach 207 4090 Mariazellerbahn kisvasút motorvonat Ausztria Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

A NÖVOG 4090 001-003 Frankenfels és Schwarzenbach an der Pielach között fotó

A 1099-esek átépítése után is nagyon sok új járművet terveztek a Mariazellerbahnra, minden járműgyár megtette a maga, többnyire jellegrajz-szinten kidolgozott javaslatát, ám ezekből nem lett semmi. 1984-ből származik az ELIN terve a 1090-es sorozatra, ez tulajdonképpen járműszerkezetét és elektromos részeit tekintve is a 1044-es sorozat egy kicsinyített mása lett volna. 1985-ben az SGP egy hasonló, ám gumitámos forgóvázas, a HGe 4/4II BVZ/FO fogasmozdonyra hasonlító tervet készített. 1988-ban az SGP egy új, áramvonalasabb tervvel állt elő, ennek rajzából azonban csak ennyi derül ki, hogy a 1012-esek festésével megegyező megjelenést szántak nekik, annyira híján van a részleteknek. Bombardier egy olyan, a többi tervnél három méterrel rövidebb mozdonyt tervezett, ami az 5090-es motorkocsik járműszerkezetére épült volna (főleg a vezetőállások környékén), felsővezetékről és dízel-aggregátorról is tudott volna üzemelni, elektromos berendezésnek pedig az ELIN, később a 4090-esben fölhasznált elektronikáját tervezték.

Ezeknél az elvont terveknél konkrétabb volt az 1987-es Gerhard Mayer által készített terve, ami egy 5090-essel megegyező, félig poggyászteres, áramszedővel ellátott villamos motorkocsiból, és erre a GTW-khez hasonlóan két oldalról támaszkodó, egyik végükön forgóvázas, szintén 5090 eredetű vezérlőkocsiból álló csuklós motorkocsi lett volna. 1988-ban a Bombardier olyan tervet készített, ami két 5090-es motorkocsiból középen csuklóval összekapcsolt járműegységet jelentett volna. Az SGP és a Bombardier-Rotax olyan univerzális, egy vezetőállásos vontatómotorkocsit képzelt el, amelyik mellékkocsikkal és vezérlőkocsival személyszállító vonattá, hattengelyes, ro-la forgóvázas ültetett rönkszállító kocsikkal tehervonattá bővíthető, így talán lett volna értelme Loich és Gusswerk között fönntartani a teherszállítást. Mindezen tervezgetésnek annyi lett a végeredménye, hogy az ÖBB megrendelte a korábban már említett harmadik szériányi 5090-est is, majd nagy nehezen megjöttek a 4090-esek is, két szerelvénnyi járművel: a völgybe egy 4090-as motorkocsiból, 7090-es pótkocsiból és 6090-es vezérlőkocsiból álló szerelvényt, a hegyre két 4090-es által közrefogva két 7090-esből álló szerelvényt gyártott az SGP és az ELIN alkotta konzorcium. A járművek egy kicsit sisis beütésűek, piros-szürke-máriacellibarna fényezésükkel azonban rögtön beilleszkedtek a Mariazellerbahn járművei közé. Nem sokkal forgalomba állásuk után azonban a Valousek-féle barna eltűnt róluk, és azóta ma ismert fényezésükkel közlekednek. A 2650 mm-es legnagyobb szélességet csak különleges keresztmetszettel és elkeskenyedő kocsivégekkel tudták megoldani, ám így kényelmes 2+2 üléselrendezést kaptak (az 5090-esben trükkök nélkül van 2+2, szűk is nagyon). Eredetileg a völgyszerelvényt is a képen látható, kétmotorkocsis változatban tervezték közlekedtetni, ám pénzügyi okokból erről végül lemondtak, így lett a vezérlőkocsi, megbízhatósági okokból azonban ma már csak két motorkocsival jár a 4090-es motorvonat. A legkorábbi képeken viszont a szemfülesek kiszúrhatják, hogy előfordult, hogy egyszerre járt a három- és a négyrészes szerelvény is, volt néhány jó évük a gyerekbetegségek kiküszöbölése és az úgymond időskori lelakottság kezdete között. Még a vezérlőkocsis vonat is gyakran eljutott Mariazellbe, akkoriban főleg azt a fordulót csinálta, ami dél körül ért föl Mariazellbe, és egygösingi kanyar is belefért még visszaindulás előtt. Ma a gösingi kirohanós általában az Ötscherbär feladata. A hegyi szerelvény 2004-ben, mindössze pár hónapig járt négyrészesként, de egy idő után a dolgot nem erőltették tovább. 2001-ben a 003-as motorkocsi olyan súlyos hajtáslánchibát szenvedett, hogy csak trélerrel lehetett a műhelybe szállítani. Fölmerült, hogy a harmadik, nem használt pótkocsit is vezérlőkocsivá alakítsák, és így az egy négyrészesből két kétrészes vonatot nyerjenek, amely kiválthatná a Talstreckén közlekedő 5090-eseket, ám ezt tekintettel a motorkocsik üzembiztosságára elvetették. Egy agyament terv szerint egy 1099-est tirisztorizáltak volna hozzá az új vezérlőkocsihoz.

Új albumok:
Különvonatok

 
Nyár végi Felvidék

Napi vonatfotók


További friss képek

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2017. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum